ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ - OPEN MUSEUM ΠΡΟΣΕΧΩΣ-COMING SOON Uncategorized

ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ: ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΡΧΙΚΗ ΟΨΗ – OPEN MUSEUM: SEEKING FOR THE ORIGINAL LOOK


ΑΝΟΙΧΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

«Αναζητώντας την αρχική όψη: Η αποκατάσταση και η στήριξη των γλυπτών στο μουσείο»

Η Σέμνη Καρούζου, γράφοντας για την ιστορία του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, σημειώνει ότι τα γλυπτά των ελληνικών μουσείων δεν «ψευτίστηκαν» με αυθαίρετες συμπληρώσεις και  «εξωραϊσμούς» που θα αλλοίωναν την όψη τους. Μερικούς αιώνες πριν, οι Ευρωπαίοι εραστές  των ελληνικών και ρωμαϊκών καλλιτεχνημάτων πρόσθεταν αυθαίρετα κεφάλια, μέλη, περικεφαλαίες, γύψινα ψιμύθια για να γίνουν τα γλυπτά αντάξια κάποιας βίλας. Διάσημο παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του Δανού γλύπτη Β. Thorvaldsen που συμπλήρωσε με αμφιλεγόμενο τρόπο το 1815-1820 τα αετωματικά γλυπτά του ναού της Αφαίας της Αίγινας στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου. Άγνωστο στους πολλούς είναι και το άγαλμα της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας που συμπληρώθηκε από τον διάσημο Ιταλό γλύπτη A. Canova για λογαριασμό του συλλέκτη Thomas Hope στις αρχές του 1800. Το άγαλμα αυτό, δωρεά του Μ. Εμπειρίκου το 1924, βρίσκεται σήμερα στη Συλλογή Γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και εκτίθεται στην αίθουσα 21.

Κατά την ίδρυση του Νέου Ελληνικού κράτους και της Αρχαιολογικής του Υπηρεσίας είχε ήδη επικρατήσει διεθνώς η ελάχιστη συμπλήρωση με παραδείγματα τα ακρωτηριασμένα αγάλματα της Αφροδίτης της Μήλου και της Νίκης της Σαμοθράκης στο Λούβρο. Αντίστοιχα οι αρχαιολόγοι, οι γλύπτες, οι μαρμαράδες και οι τεχνίτες που εργάστηκαν στα ελληνικά μουσεία περιορίστηκαν στις αναγκαίες μόνο συμπληρώσεις. Παρόλα αυτά η διεθνής επιταγή της αποσυμπλήρωσης επικράτησε και στην Ελλάδα από τη δεκαετία του 1960, οπότε κάθε περιττή συμπλήρωση απομακρύνθηκε από τα αγάλματα. Σήμερα διατηρούνται οι παλαιές συμπληρώσεις που βοηθούν τη στατικότητα του γλυπτού και διαθέτουν πλέον από μόνες τους ιστορικότητα, ενώ για τα νέα αγάλματα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται ανοξείδωτες βάσεις που τα στηρίζουν χωρίς να υπεισέρχονται στη γλυπτική τους συμπλήρωση.

Ομιλητές:

Μωραϊτου Γεωργιάννα, Συντηρήτρια αρχαιοτήτων & έργων τέχνης – Προϊσταμένη Τμήματος Συντήρησης Φυσικών, Χημικών Ερευνών & Αρχαιομετρίας.

Ραντεβού στην είσοδο του Μουσείου, την Πέμπτη 10 Νοεμβρίου στις 12:00. Απαιτείται δήλωση συμμετοχής στις πληροφορίες μισή ώρα πριν.

OPEN MUSEUM

“Seeking for the original look: restoration and support of the sculptures at the museum”

Semni Karouzou, in the history of the National Archaeological Museum that she wrote, notes that the sculptures in the Greek museums were not faked with those arbitrary gap fills or with embellishments which altered the look of the statues. Some centuries ago, the European lovers of Greek and Roman artworks, arbitrarily added heads, members, helmets, plaster make-up…as to make the sculptures worthy of some villa. A renowned example is that of B. Thorvaldsen who gap filled in a controversial way in 1815-1820 the pedimental statues of the temple of Athena Aphaia in Aegina at the Munich Glyptotek. Unknown to most people is the marble statue of Venus at the National Archaeological Museum of Athens which was reconstituted by the famous Italian sculptor A. Canova on behalf of the collector Thomas Hope in the beginning of 1800. The statue was donated to the National Archaeological Museum in 1924 by M. Empeirikos and is now exhibited in gallery 21.

When the modern Greek state and its Archaeological Service were established, the concept of minimal intervention had already predominated internationally as for example the mutilated statues of Venus from Melos and Nike from Samothrace at the Louvre museum indicate. Respectively, archaeologists, sculptors and marble technicians who worked in the Greek museums were restricted to the necessary gap fills. Nevertheless the international recommendation of derestoration prevailed in Greece in the 1960ies and all unnecessary additions were removed. Today the old fills are kept only when they play a role in the static capacity of the statue and for their historic character. For the new statues inox mounts are designed and implemented which do not interfere with the plasticity of the sculpture.

Speakers:

Moraitou Georgianna, Conservator of Antiquities & Works of Art – Head of Conservation Physical, Chemical Research & Archaeometry Department.

Meeting point at the entrance of the Museum on Thursday 10th November at 12:00 o’ clock. Reservation required at the information desk half an hour before.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s